Børns Mundtlige
legekultur
Børns mundtlige
legekultur deles op i gåder, vittigheder, vrøvletekster, rim og remser,
uhyggelige og klamme historier, sange og efterabning.
Sange og Rim/Remser er
det børn først stifter bekendtskab med i deres liv og den type, af mundtlige lege
som, fingersangen, okker gokker, ælde bælle, Birgitte-birgitte be-gøje. Alle bliver
brugt lige fra børnene bliver født og går fra generation til generation. De
mange børene sange som feks. Abel Spendabel, lille Peter Anker. Den type mundtlig
legekultur er på en hård prøve, med de mange ny dansker i institutionerne. På
den anden side kan det jo være at vi bliver beriget med sange og lege/rim og
remser fra en anden kultur. Ut. Oplever,
der hvor jeg arbejder, at selv de store unge stadig gerne vil ha’ en
improviseret godnat historie, feks. Klods Hans, Rødhætte, Hans & Grethe og
Store Claus & lille Claus frit fortolket. Børens attitude har ændret sig meget de sidste
mange år, men sjovt nok er det de frække sange / vitser /rim og remser de
lettest kan lære, samt alverdens ukvemsord.
Fra Okt. Til efter jul
sidste år, var jeg i en skovbørnehave, her var der en sprog og legekultur med
rigtig mange sanglege, og især pigerne brugte sprog / dialekt med små fine
nuancer som fornemme damer fra Nordsjælland.
På det opholdssted
hvor jeg er vikar, er der også en fed mediekultur, de fleste unge er optaget af
deres bærbare /tablet, iPhone
og iPad, Tv, og lave musik på You tube. De bliver jo også berørt med, Nem id,
Nem konto og andre elektronisk registrering. Den
moderne mediekultur tager næsten overhånd, vi skal som ansvarlige voksne skal
vi sørge for at få dem vær alt isenkrammet med boldspil, cykelture, skovtur
eller bål i haven, vi kan altså stadig godt hamle op med computerspil og
facebook osv…
Hej Carsten
SvarSletYES!!!!! Sådan :-)
Super, at du er i gang....